תפריט נגישות

סמ"ר משה אהרוני ז"ל

סיפור הקרב


אזור "מיסורי" שממזרח לתעלת סואץ היה מכוסה אש צפופה ב-21 באוקטובר. בשעה 15:00 הסתער גדוד הטנקים, בו שירת משה, על מתחם האויב במטרה להדוף את הכוחות המצריים שהיו מצפון לאזור הפריצה של צה"ל לגדה המערבית של התעלה. הפקודה הייתה לתקוף בעוצמה, לירות מכל הכלים ובכל האמצעים תוך כדי תנועה מהירה לפנים.
למשה, כמו לכל אנשי יחידתו, ציינה לחימה זו את תחילת השבוע ה-3 להשתתפותם הפעילה בקרבות. קודם לכן, ב-15 באוקטובר, בעת לחימה בגזרה המרכזית ב"חווה הסינית", עלה הטנק של משה על מוקש ונעצר. היה זה הטנק השני שלו. הוא המשיך עד ה-21 לחודש בהתקדמות ובלחימה להרחבת החדירה של כוחותינו בין שתי הארמיות המצריות. בקרבות אלה שימש כמפקד טנק. בצהרי ה-21 באוקטובר פרצה פלוגתו של משה במרכז "מיסורי". "דפקנו מטרות בלי סוף, הבערנו כלים של האויב במהירות וביעילות עד שעלינו על מארב", סיפר זאב, אחד ממשתתפי הקרב. במטח אחד של טילים נפגעו מרבית טנקי הפלוגה. ארבעה טנקים נעצרו מהפגיעות, כשעל הרכב מופיעות אבוקות אש גדולות. משה קפץ מהטנק עם כל ארבעת חבריו.
"מכל עבר החלו אנשי הצוותים של הטנקים הפגועים, למעט אחד, רצים בחול הטובעני, לכיוון "פאטון" שהופיע מאחור. היה זה טנק הסמג"ד, שהמשיך לנוע בכיוון דרום מערב. משה וחבריו קפצו על הטנק תוך כדי נסיעה".
ממשיך זאב: "רצתי עם עוד כ-12 חברה לעבר הטנק שהגיע. משמאלי רץ הנהג יגאל הללי ז"ל, שנראה שלם לגמרי, התותחן וייס פצוע קלות... ואהרוני שגרר אחריו מישהו פצוע קשה".
גם ברגעים אלו לא איבד משה אהרוני את עשתונותיו והוא התעכב וניסה לחלץ את סגן מנדי פייבוש מחיפה. אל הטנק הגיע משה אחרון. הוא העלה את מנדי על הטנק של הסמג"ד ותפש לעצמו מקום בצד הצריח. בעת הצידוד, כשניסה הסמג"ד להשיב אש נתפסה רגלו של משה בתותח ונשברה.
"בינתיים המשיכו מאות המצרים שמסביב לירות אש כבדה", תיאר זאב את הקרב. "מקלעים ירקו עלינו את מטענם ממרחק קצר מאוד. הטנק התקדם ימינה ושמאלה ולאגפים, כשהוא מנסה להיחלץ מהמלכודת, מן דג פלדה שנלכד ברשת והוא מזנק ומקפץ, מתאמץ למצוא פרצה".
דקות אחדות לאחר מכן נפגע הטנק. פגז בזוקה חדר מאחור ובלם אותו. אבוקה נוספת הופיעה בשטח. החיילים שהיו בתוך הטנק או על סיפונו קפצו והחלו לנהל קרב פנים על פנים עם חיילי החי"ר המצרי שבאזור.
בקרב זה נהרגו חיילים לא מעטים וכמה נפלו בשבי. מנדי נהרג תוך כדי לחימה ואת משה שעמד ליפול בשבי הרגו המצרים בדם קר, עקב היותו פצוע.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה