תפריט נגישות

יונה סבג ז"ל

סיפור האירוע


טיול התלמידים של בית הספר הדתי, היווה חלק מתוכנית הלימודים השנתית, במסגרת פעולות הגדנ"ע, אחרי שאושרו כל הסידורים הטכניים בין מנהל בית הספר והגופים המטפלים בטיולים של בני נוער.
אחר יום שלם בו סיירו התלמידים באזור נחל עבדון הגיעו התלמידים על מוריהם לבית הספר "נתיב מאיר" במעלות בשעה 16:30.
"סיפרו לנו בדרך כי ישנם מחבלים בסביבה", סיפר פנחס, אחד מתלמידי בית הספר. "אך נאמר לנו שמדריכי הטיול עומדים בקשר עם המשטרה ואנו רשאים להמשיך בטיול".
"בערב כמו בכל טיול, קיימנו ערב הווי, אכלנו ושתינו והלכנו לישון. יונה היה יחד איתי בחוליה, ועל כן היינו כל העת ביחד. הלכנו לישון בשעה 12".
המחבלים שהגיעו לעיירה בשעות הלילה, מצאו את מורה בית הספר ישן במכונית ליד שער הכניסה. באיומי נשק גררו אותו פנימה והוא נדרש לבקש את פתיחת הדלת. אז החלו המחבלים משתלטים על בית הספר, כאשר שניים מהם עולים לקומות העליונות ואחד נשאר בקומת הכניסה. המחבלים ריכזו את הבנים בסופו של המסדרון שבקומה השנייה ואת הבנות הורידו לקומה ג' וב'.
באותו הזמן עלה המורה ועקנין לקומות העליונות, העיר את הישנים וצעק:" מחבלים! כל מי שיכול לברוח שיברח".
"ב-4 לפנות בוקר שמענו את הקריאה", נזכר פנחס. "בתחילה חשבנו שהמורים צועקים כדי להעיר אותנו, אך מיד אחר המורה נכנסו אנשים שהחלו לירות באויר ולקלל. ריכזו אותנו בפינה ומחבל נוסף עלה למעלה".
חלק מהתלמידים ששמע את קריאתו של המורה ועקנין פרץ אחר נהג המשאית החוצה, ובבניין נותרו מרבית התלמידים, שתי חובשות ושני מורים.
במשך כל היום נשאר מחבל אחד, לפחות , בכיתה, שני עמד ליד החלון וניהל את המשא ומתן , ושלישי הסתובב בין השניים. במשך הזמן רפתה המתיחות בין המחבלים והם החלו מקיימים שיחות עם התלמידים.
"אחה"צ, אמרו לנו המחבלים כי יש סיכוי שישחררו אותנו. כולם קפצו משמחה". במקביל שלחו המחבלים אולטימטום ובו יודיעו כי בכוונתם לפוצץ את הבניין אם לא ישוחררו 20 מחבלים מבתי הסוהר בארץ ויישלחו עד שעה 18:00 לדמשק.
"ישבנו צפופים והיחס של המחבלים היה משתנה מידי פעם. במשך היום אכלנו כמה פעמים מהאוכל שלנו, וכשהזמן עובר בפחד מתמיד. המחבלים צעקו, שאם נעשה רעש הם יירו בנו. הם דיברו איתנו בעברית, שפה בה שלט מחבל אחד, ואנגלים- שפתו של מחבל נוסף."
ב17:30 פרץ צה"ל לבניין", מספר פנחס. "המחבלים ירו לכל הכיוונים וזרקו רימוני עשן והתקפה. יונה שישב ליד הדלת צעק שלוש פעמים:"אמא, אמא, אמא", לפני שנהרג".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה